"Dans og ballett" på Operaen
Se alle spilletider:
Trippelforestillingen Thrice består av de tre verkene Gusts, Médusés og Brise-lames. Alle tre vises for første gang i Operaen, og Gusts får med dette sin verdenspremiere. Her står stjernesaksofonist Bendik Giske sammen med danserne på scenen, hvor han framfører et spesialkomponert stykke. Forrige samarbeid mellom Jalet og Nagelhus Schia Productions resulterte i den kritikerroste forestillingen DuEls på Vigelandmuseet i 2020. DuEls ble senere til en dansefilm regissert av Jonas Åkerlund som for tiden vises på filmfestivaler verden over. Som tittelen antyder, er dette verket et triptyk. Tallet tre spiller en sentral rolle – både i Jalets kunstnerskap og i referansene han trekker inn: fra gresk tragedie til japansk teater, fra matematikk til religion. Treenighetene gjentas: fortid, nåtid og fremtid; kropp, sinn og sjel; materie, tid og rom. Tallet tre peker også mot elementene i Octavio Paz’ dikt Vind, vann, stein – grunnleggende og utfyllende krefter som her samles i tre sekvenser: Gusts, Médusés og Brise-lames. Alle tar utgangspunkt i et felles, konkret underlag. I hver del ruller utøverne ut matter fra sidene og bakfra – og skaper dermed ikke bare et scenebilde, men et slags portrom inn til en annen dimensjon. Vinden, havet og vannet trer frem som verkets hovedaktører – bærere av et språk som både er tidløst og i stadig bevegelse: kroppens forsøk på å unngå å stivne. Gusts, den første delen, handler om luft – om pust og bevegelse – og er en hyllest til kraften som bærer oss. Med musikk framført live av saksofonist Bendik Giske, blir Gusts et møte mellom kropp og lyd, og fremhever spenningen mellom tyngdekraft og sentrifugalkraft. Médusés, neste kapittel, tar utgangspunkt i Medusa-myten og ideen om å bli lammet av et blikk. Her møter vi kroppene i motstand – mellom det stive og det flytende, det individuelle og det kollektive. I siste del, Brise-lames, flytter vi oss under vann. Skapt i samarbeid med kunstneren JR og den japanske pianisten Koki Nakano, ble dette verket opprinnelig laget som film under pandemien. Nå vises det for aller første gang live. Bevegelsene er langsomme – som et skip som nærmer seg land, eller som bølger som når land. Thrice er et verk i stadig bevegelse – en historie om kropper som prøver å ikke stivne. Prosjektet har gitt koreograf Damien Jalet muligheten til å vende tilbake til grunnprinsippene i sitt arbeid – en minimalistisk utforskning av bevegelse. Hans senere verk har vært i stor skala, med ambisiøs scenografi og teknikk. I Thrice ligger kompleksiteten et annet sted: i bevegelsen, lyset og lyden – og i hvordan disse kombineres. Damien Jalet er en av verdens mest ettertraktede koreografer. Han er blant annet kjent for å jobbe på tvers av sjangrene visuell kunst, musikk, film, teater og mote i en konstant søken etter å fornye dansen som uttrykksform. Dette har ledet til storartede og imponerende samarbeidsprosjekter med kunstnere som Marina Abramović, Kohei Nawa, Paul Thomas Anderson, Thom Yorke, Ryuichi Sakamoto, Jim Hodges, Madonna, Jacques Audiard, JR, Thomas Bangalter og Jonas Åkerlund. Han har skapt verk for blant annet les ballets C de la B, Eastman, Paris Opera Ballet, GöteborgsOperans Danskompani og Nagelhus Schia Productions. Jalet har også fått mye oppmerksomhet for å stå bak koreografien i filmer som Suspiria regissert av Luca Guadagnino, og nå sist Jacques Audiards prisvinnende musikal Emilia Perez. Damien Jalet ble utnevnt til Offiser av Ordenen for kunst og litteratur av den franske regjeringen i 2013 og 2022. Les mer på Jalets egen nettside. Nagelhus Schia Productions (NSP) ble etablert i 2018 som Norges tredje nasjonale dansekompani med fast offentlig støtte. Initiativtaker og kunstnerisk leder Guro Nagelhus Schia og assisterende kunstnerisk leder Vebjørn Sundby har lang fartstid og høy profil på samtidsdansscenen i Norge og internasjonalt. Kompaniet har som mål å skape og presentere et bredt spekter av nyskapende, levende og inkluderende danseforestillinger ved å samarbeide med anerkjente norske og internasjonale koreografer. Kompaniet knytter til seg dansere fra hele verden, som alle kjennetegnes av å ha et svært høyt teknisk nivå, en sterk sceneutstråling og en egen skaperevne. NSP driver i tillegg talentutvikling på profesjonelt nivå gjennom ordningen NSP 2 og på yngre nivå med DanseFOT, et samarbeid med Kulturskolen i Bærum. Kompaniet mottar støtte fra Bærum kommune, Akershus fylkeskommune, Talent Norge og Sparebankstiftelsen DNB, og holder til i egne lokaler i Sandvika.
Adresse: Kirsten Flagstads Plass 1, 0150 Oslo