"Konsert" på Operaen
Lawrence Brownlee er blant verdens ledende bel canto-sangere. Som operastjerne har han Mozart, Puccini og Rossini i ryggraden – men nå retter han oppmerksomheten mot afroamerikanske komponister og poeter, med det Grammy-nominerte resital-albumet Rising. Rising-prosjektet tok form under pandemien, i kjølvannet av drapet på George Floyd. «Det var vanskelig å spå hva framtida ville bringe», husker Lawrence Brownlee, «men flere begynte å gjøre plass til svarte stemmer». Brownlee ville også gjøre plass. Seks av dagens ledende afroamerikanske komponister – Damien Sneed, Brandon Spencer, Jasmine Barnes, Joel Thompson og Shawn E. Okpebholo – fikk i oppdrag å sette toner til poesi fra Harlem-renessansen, den kulturelle oppblomstringen blant afroamerikanere i Harlem, New York på 1920-tallet. Dikt av Alice Dunbar Nelson, James Baldwin, Claude McKay, Langstun Hughes og flere har fått melodier. I tillegg har Brownlee gitt seg i kast med et knippe eksisterende sanger skrevet av Margaret Bonds, Robert Owen og Jeremiah Evans – kjente komponister fra det 20. århundre. På piano har han med seg Donald Lee III. Rising er blitt et kraftfullt, vakkert og viktig kammeralbum, hvor Brownlee forener krefter med den dynamiske pianisten Kevin Miller. Når de sammen trer inn på Operaens hovedscene, er det med et repertoar som er med på å endre historien vår. – Vi har fått nok av lidelsen. Vi er så mye mer enn våre kamper. Historien vår handler også om positivitet, håp, drømmer, familie, stolthet, lidenskap og romantikk, sier Brownlee. Velkommen til forsnakk med sosialantropolog og kurator Michelle A. Tisdel og mezzosopran Siv Misund, en time før konserten. Her vil de diskutere bakgrunnen for Rising-prosjektet, hvordan afroamerikanske komponister og poeter har brukt musikk som et verktøy i kampen for rettferdighet, og hvordan dette har inspirert kunstnere til å ta et samfunnsansvar også i dag. Michelle A. Tisdel (ph.d.) er gründer av Lift Every Voice – et dokumentasjonsprosjekt om antirasisme i Norge. Hun jobber også som forsker II ved Nasjonalbiblioteket og er faglig ansvarlig for Black History Month Norway. Hun er opptatt av spørsmål knyttet til kulturarvproduksjon, kulturpolitikk og tilhørighet, og forsker blant annet på privatarkivet til den afroamerikanske artisten, antirasisten og aktivisten Ruth Reese. Siv Misund er sanger og kunstnerisk initiativtaker til Singing for the Sake of My Soul – en tverrfaglig konsertserie som løfter frem klassisk vokalmusikk fra den afrikanske diasporaen. Med røtter i både norsk og afrikansk kultur utforsker hun spørsmål om tilhørighet, identitet og representasjon i den klassiske musikktradisjonen. Du kan høre albumet på Spotify: Rising Tenor Lawrence Brownlee (f. 1972 i Ohio) er en ledende skikkelse i operaverdenen, både som tenor på verdens fremste scener og som stemme for aktivisme og mangfold i bransjen. Publikum og anmeldere har hyllet Brownlee som «en internasjonal stjerne innen bel canto-operatisk repertoar» (The New York Times), «en av verdens ledende bel canto-stjerner» (The Guardian), og «en av de mest etterspurte operasangere i verden i dag» (NPR).
Adresse: Kirsten Flagstads Plass 1, 0150 Oslo